گزارش جمعه-جلسۀ رضاکاران صلح
27 می 2011
در این روز تعدادی از جوانان به شمول اعضای اصلی و دوستانی که جدیدا آمده بودند روی یکی از ارزش های جامعه بشری ، مهر و محبت، صحبت کردند. شرکت کنندگان دیدگاهها و تجارب شان را باهم شریک ساختند. جلسه با گرداننگی آقای رحمن علی جاوید و آیات چند از کلام خدای بزرگ آغاز شد. ایشان ضمن خوش آمدید حاضرین موضوع جلسه را معرفی کردند و سپس آقای نوایی جلسه را آغاز کرد. ایشان مهر و محبت را "عملکر درونی بشر و تبارز برونی آن که سرچشمه ی آن احساسات و عاطفه می باشد" تعریف کرد. مهرو محبت جاذبه و اثری را در روابط میان فردی و اجتماعی ایجاد می کند، که منشأ همآیی و حدت را در میان انسانها ایجاد می کند. به قول آقای نوایی مهر و محبت در تمامی ادیان یک امر پسندید و ستوده است. مهر و محبت بناء یک عمل نیکو است، و کسی که آنرا عادت خویش سازد مصداق قول پروردگار عالم "للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه (الزمر 10)" قرار می گیرد. به این معنی که شخصی که مهر می ورزد و محبت خودرا از کسی دریغ نمی کند مورد مهر محبت خداوند قرار می گیرد.
سپس شرکت کنندگان دیگر هریگ صحبت کردند:
رحمانعلی جاوید: به باور ایشان اثر مهر و محبت نه تنها بر انسانها خلاصه نمی شود، بلکه به حیوانات و نباتات خلاصه به تمام موجودات زنده صدق می کند. تجربه ی ایشان در این مورد این بود که روز از روزها آقای جاوید با تعداد از مردم به شمول کودکان منطقه ی شان یک قسمت از محل زیست شان را پاک کاری کردند و در ختم ایشان به هر یک آن اطفال که در پاک کاری محل سهم داشته بود مجله داد ، در حقیقت این یک مهرو محبت را نسبت به اطفال و برعکس آن را در مقابل ایشان نشان میدهد . این عمل کرد آقای جاوید در یک تجربه خلاصه نشد، بلکه ایشان هر از گاهی مهر شان را نسبت به اطفال محل با دادن مجله و تشویق ابراز می کرد. حالا به قول جاوید آن اطفال به هر بهانه ی از ایشان احوال گرفته اظهار محبت و صمیمیت می کنند، حتی از جاهای دور وقتی اورا می بینند دویده و لبخند و سلام تقدیم می کنند.
احمد شاه ستانکزی: به باور آقای ستانکزی خوشبخت ترین اشخاص کسانی اند که در خانواده مهر و محبت واقعی را تجربه کرده و یک خانواده ای پر از مهر و محبت را بوجود آورده اند. ایشان بیان داشتند که چگونه در سنن نوجوانی و کودکی او به عنوان بزرگترین پسر خانواده با تکبر و غرور با خانواده اش به خصوص خواهرانش برخورد می کرد. به قول ایشان این نوع عمل از جانب پسران در افغانستان معمول است، چون پسران فکر می کنند که به دلیل پسر بودنشان یک امتیازی را دارا اند که به آنها حق می دهد تا در کار خانه سهم نگرفته و خواهران شان را خدمتگذاران شان بدانند. آقای استانکزی ادامه داد که چگونه ایشان اهمیت خانواده و مهر محبت را در حالی درک کرد، که از خانواده اش دور بود. حالا دیگر آقای استانکزی باید یک دید تساوی نگرانه طرف تمام اعضای خانواده اش می بیند و فرصت زندگی را برای دادن مهر و محبت به آنها مغتنم می شمارد.
عظیم هجیر: ابراز محبت چهره خاص ندارد بلکه می توان با داد و گرفت ، رفتار، کردار و پندار بدست آورد و عشق پیوند دهنده ی همان روابط انسانی است . ایشان اضافه کرد که مهر و محبت یک مرحله شکل گیری دارد و مرحله ی اعمال. ما بایستی صمیمانه احساس درونی خوبی نسبت به دنیای برون داشته باشیم و سپس دررا ه عملی کردن این احساس تمرین کنیم و زحمت کشیم.
علی فائز: عقل انسان در تشخیص و شناخت خوبی ها نقش اساسی دارد، تا آنجاییکه نیروی عقلی ما خوب انکشاف کرده به همان اندازه عملکردهای ما خوب خواهد شد. مهر و محبت در زندگی بشری پیش از هر چیز از نظر عقل بشری راه خوب در برابر مسیر متقابل یعنی بدی ها قرار می گیرد. ما می توانیم خوب باشیم، مهر بورزیم و همه ی هستی را دوست داشته باشیم اینگونه زندگی ما و جامعه ما عقلا پسندیده تر است. عشق و محبت از نظر عرفاء اساس و اولین جرقه ی خلقت پنداشته می شود، چنانچه حافظ شیرازی می گوید:
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم است
عارف حسین شیوا: آقای شیوا از تجربه خود روزی را بیاد می آورد ، که در کنار جاده روان بود و ناگهان به یک کودکی چشم به چشم شد. شیوا به طرف آن کودک با چهره ی باز لبخند زد که باعث بوجود آوردن لبخند در چهره ی آن کودکی که در اثر شعاع تیز آفتاب ناراحت بود دیده شد و همین طور در والدین آن کودک. به عقیده ی ایشان مهر و محبت چیزی نیست که در بازار فروخته شود ، عشق چیزی نیست که وزن و لمس شود بلکه تنها چیزی است که احساس می شود . در حقیقت همان رفتار و کردار و اعمال نیک یک شخص که از نیروی باطنی انسان سرچشمه می گیرد است که فقط و فقط با تجربه می توان معنی اصلی آنرا دریافت نمود . مهر و محبت ویژگی دیگرش این است که ساری است و این اصل وحدانیت سرشت انسان را می رساند، چنانچه لبخند مهر آمیز می تواند ده ها لبخند دیگری تولید کند.
آصف الفت: آقای الفت سخنانش را با شعری از کبیر شاعر هندی شروع کرد:
عشق در باغچه ها نمی روید
عشق در بازاد فروخته نمی شود
هر که می خواهد شاه یا گدا
سرش را میدهد تا بستاندش
به باور آقای الفت برای این که مهرومحبت را در بین مردم دریابیم اول در خود باید در یافت کرد و چیزهای را که از قبیل محبت ، همدلی، رفتاری نیک ، شخصیت عالی ... از دیگران خواهانیم اول باید در خود پرورش دهیم . و تنها راهی که ما را در این مقصد ما میرساند عبادت و عشق با خداوند است . مهر و محبت نیاز به این دارد که پرورده شود. ما بالقوه استعداد دوست داشتن را داریم، اما وقتی می توانیم ندای محبت را به عمل و عادت زندگی خود تبدیل کنیم، که در تمرین آن همه روزه، هر ساعت و دقیقه از ژرفای دل بکوشیم. هرنوع اعمال مهر و محبت چند برابر به صاحبش بر می گردد.
"هر روز که از خانه می بر آیم یا به خانه می روم در کوچه کودکی را می بینم که شش هفت سال سن دارد، تا مرا می بیند به طرفم لبخند می زند، می دود و سلام می دهد. اصلا برای من غیر قابل باور است، اصلا نمی شناسمش، روزی از کوچه می گذشتم دیدم گریان دارد، علت را پرسیدم، گفت مریض بود و خانواده اش اصرار دارد که باید حتما مکتب برود. من نوازشش کردم و ده افغانی برایش دادم گفتم برو جوز بخور جور می شوی، باز مکتب برو".
بشیر دقیق: بشیر دقیق که یکی از چهره های نو در جلسه بود گفت که در حقیقت حضور داشتن ما جوانان در همچو جلسات همان محبت است که ما را تا به این جا کشانیده است .خوب اگر ما یک مثال از خانواده را بمیان بیاوریم ، قسمی که قبلاً هم ذکر شده است که عدم موجودیت مهرومحبت در خانواده منتج به بربادی آن فامیل شده می تواند . پس می توان گفت که اساس یک خانواده خوشحال و سعادتمند مهر و محبت است و این تعلق به شخص دارد، که چطور به وجود بیاورد .
در ادامه ی جلسه دوستان دیگر هر یک آقای ابراهیم شایان و امید نظریات و تجارب شان را در مورد مهرورزی و اثرات مثبت آن شریک ساختند. داکتر همایون نقش باور به خوبی و مهر را برجسته یافت و به نقش مهم آن در سلامت روانی و جسمی اشاره کردند.
جلسه را با نتیجه گیری آقای نوایی به پایان رسید، ایشان بیان داشت که " بزرگی و کمال ما به اندازه شعاع پرتو محبت ماست. ما با مهر و محبت می توانیم دنیا و دلها را تسخیر کنیم."
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر